Zamierzenia dydaktyczno- wychowawczo-opiekuńcze WRZESIEŃ
WRZESIEŃ
Tematy tygodniowe:
1. „W przedszkolu”.
2. „Jesteśmy bezpieczni”.
3. „Razem się bawimy”.
4. „Różni ludzie - to my”.
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńcze - dzieci:
- wdrażają się do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych oraz muzycznych;
- wdrażają się do bezpiecznego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;
- wdrażają się do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania;
- wdrażają się do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami - cięcie po liniach prostych;
- kształtują umiejętnośc wyrażania własnych emocji;
- wdrażają się do proszenia o pomoc w sytuacjach trudnych;
- wdrażają się do radzenia sobie w nowych sytuacjach;
- kształtują umiejętność rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi;
- wdrażają się do współdziałania w zespole rówieśniczym;
- budują świadomość przynależności do grupy rówieśniczej;
- zapoznają się z rozkładem pomieszceń w przedszkolu;
- kształtują pożądane zachowania, respektują normy społeczne - wypracowują kontrakt grupy;
- wdrażają się do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu;
- kształtują umiejętności społeczne - posługują się imieniem i nazwiskiem;
- znają zasady poruszania sie w terenie zabudowanym (droga dziecka z domu do przedszkolai z przedszkola do domu, znajomośc zasad przechodzenia przez jezdnię);
- wdrażają się do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmują, tworzą oraz respektują zasady zabawy w grupie;
- kształtują umiejętność komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażają swoje oczekiwania społeczne wobec innych osób, grupy;
- kształtują umiejętność budowania relacji rówieśniczych w swobodnej zabawie (zmiana osób w parze, zmiana ról w grupie);
- kształtują umiejętność stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów oraz dorosłych;
- budują pozytywne relacje rówieśnicze;
- aktywnie uczestniczą w zabawch ze śpiewem, tanecznych oraz rytmicznych;
- rozwijają naturalną kreatywność w różnych formach aktywności;
- wdrażają się do wypowiadania się na określony temat;
- wdrażają się do uważnego słuchania;
- kształtują umiejętność określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod);
- kształtują umiejętność klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzą zbiory o tej samej liczbie elementów, ustawiają elementy rosnąco oraz malejąco (od najmniejszego do największego);
- kształtują umiejętność szacowania „na oko" (więcej, mniej, kolekcji, wskazują, gdzie jest więcej, gdzie jest mniej);
- kształtują umiejętność posługiwania się językiem polskim (poprawne wymienianie głosek), rozróżniają głoski w nagłosie i wygłosie;
- wdrażają się do rozumienia świata, zjawisk oraz rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
- kształtują umiejętność odróżniania elementów fikcyjnych od rzeczywistych;
- kształtują umiuejętnośc zadawania pytań i odpowiadają na nie;
- doskonalą analizę słuchową na poziomie sylaby;
- rozwijają umiejętność klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek;
- rozwijają umiejętność sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
- wdrażają się do posługiwania pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku (opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz);
WIERSZ „W przedszkolu jak w domu”
Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze! Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!
PIOSENKA „Noc w przedszkolu”
muzyka i słowa: Renata Szczypior
1. Kiedy na niebie gwiazdki mrugają,
księżyc przez okno zerka,
sale są puste, światła zgaszone,
nikt się nie bawi w berka.
Wszędzie cichutko, nikt się nie śmieje
i nikt nie tańczy w kole.
Gdy noc zapada i nie ma dzieci,
to smutne jest przedszkole.
Ref.: Kiedy rano złote słońce księżycowi w nos zaświeci,
roześmiane i wesołe do przedszkola idą dzieci.
Ach, jak miło i przyjemnie znów się bawić z kolegami!
Przywitajmy się z przedszkolem i naszymi zabawkami!
2. Kiedy na niebie gwiazdki mrugają,
księżyc przez okno zerka,
sale są puste, światła zgaszone,
nikt się nie bawi w berka.
Kudłate misie, pies bez ogonka,
pajac i dwie laleczki
śnią, że za chwilę przyjdzie ktoś miły
i zdejmie je z półeczki.
Ref.: Kiedy rano złote słońce księżycowi w nos zaświeci....