Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze STYCZEŃ 2024
STYCZEŃ
Tematy tygodniowe:
1. „Tak mija nam czas.”.
2. „Zwierzęta zimą”.
3. „Kim są rodzice moich rodziców?”.
4. „Fryzjer, weterynarz czy lekarz?”.
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńcze - dzieci:
wezmą udział w zabawach orient. – porządkowych;
określą swój nastrój;
dowiedzą się, w jaki sposób można wyrażać smutek;
wyrażą emocje poprzez różne formy ekspresji;
poznają zawód zegarmistrza;
dowiedzą się, czym dokarmiać ptaki;
zapoznają się z pracą leśniczego;
będą wykonywać zadania integrujące grupę;
dowiedzą się, kim dla rodziców są babcia i dziadek;
dowiedzą się, jakie prezenty sprawiają największą radość;
dowiedzą się, kiedy obchodzony jest „Dzień Babci”, a kiedy „Dzień
Dziadka”;
określą, dlaczego należy pomagać osobom starszym;
będą nazywać wymarzone zawody;
dowiedzą się, kim z zawodu są ich bliscy;
dowiedzą się, czym zajmują się wybrane zawody;
będą poznawać akcesoria i przyrządy potrzebne do pracy;
będą poznawać dawne zawody i te współczesne;
wezmą udział w eksperymencie;
wysłuchają opowiadań B. Szelągowskiej pt.: „Zegary i upływający
czas” „Trema przed występem”, E. Stadtmȕller pt.: „Ptasia
stołówka”, W. Kowalskiej i M. Ciechomskiego pt.: „Przerwana
zabawa Rysia i Diego” lub „Pracownia malarska wiewiórki Zoi” oraz
wierszy A. Galicy pt.: „Tydzień ma siedem dni”, J. Minkiewicza pt.:
„Zegarmistrz”, M. Marzec pt.: „Czas z dziadkami”, B. Szelągowskiej
pt.: „Kim są rodzice?”;
poznają nazwy pór roku;
poznają nazwy dni tygodnia;
poznają litery: „s”, „S”, „n”, „N”, „b”, „B” w toku zabaw;
dowiedzą się, czym jest kalendarz i do czego służy;
rozwiążą zagadki o porach roku oraz o zwierzętach;
dowiedzą się, jakie narzędzia służą do pomiaru czasu;
ułożą własny plan dnia;
dowiedzą się, czym jest wehikuł czasu;
będą obserwowały porę roku – zimę;
będą tworzyć zdrobnienia oraz nazwy ulic od nazw ptaków;
poznają tropy wybranych zwierząt;
wzbogacą wiedzę o drzewach liściastych i iglastych;
będą rozwijać spostrzegawczość;
powiedzą, jak można spędzać czas z babcią i dziadkiem;
usprawnią syntezę wzrokową;
będą dzielić wyrazy na sylaby;
będą rozwijać percepcję słuchową i wzrokową;
wypowiedzą się na temat, kim chcą być w przyszłości;
będą przeliczać w dostępnym zakresie;
dowiedzą się, że działanie matematyczne, w którym przybywa
elementów, nazywa się dodawaniem;
będą doskonalić umiejętność odwzorowywania;
utrwalą przeliczanie w dostępnym dla siebie zakresie;
wysłuchają i nauczą się piosenek: pt.: „Cztery pory roku”,
„Dokarmiamy ptaki”, „Superbabcia i superdziadek”, oraz „Kim będę
w przyszłości?”;
będą improwizowały przy nagraniu muzyki klasycznej;
rozwiną umiejętność wyrażania świata komunikatami
niewerbalnymi;
wykonają prace plastyczne: „Kapsuła czasu”, „Las zimą”, „Prezenty
dla babci i dziadka” oraz „W przyszłości będę….”;
wykonają ptasi karmnik, odznakę dla leśniczego oraz plakat o
zawodach;
narysują swoich bliskich podczas wykonywania pracy;
narysują wymarzony zawód;
rozwiną motorykę małą.
WIERSZ „Herbatka”
autor: W. Chotomska
Babciu i dziadku ufajcie wnukom
oni na pewno szklanek nie stłuką.
Oni esencję zaleją wrzątkiem
I stół nakryją czystym obrusem.
Oni to wszystko zrobią na piątkę.
A może nawet na piątkę z plusem.
A nie mówiłam? Już jest herbatka.
Szklanka dla babci, szklana dla dziadka.
Już ją nalano, już ją podano.
Szklanki śpiewają piosenką szklaną.
Już herbatniki są do herbaty.
już się w herbacie rozpuszcza cukier.
Babciu opowiedz o tamtych czasach
Gdy byłaś wnuczką, a dziadek wnukiem.
PIOSENKA „Superbabcia i superdziadek”
Słowa i muzyka: J. Kucharczyk
1. Moja babcia najpiękniej opowiada mi bajki
szyje piękne sukienki i spódniczki dla lalki.
A gdy krząta się w kuchni, to wokoło tak pachnie,
jakby cały nasz domek zbudowany był z ciastek.
Ref.: Kocham moją babcię….
I dziadka kocham też!
Mieć superbabcię i superdziadka
to cudowna rzecz!
Kocham moją babcię….
I dziadka kocham też!
Mieć superbabcię i superdziadka
to cudowna rzecz!
2. Dziadek umie naprawić każdą moją zabawkę:
stary traktor, samochód, hulajnogę, huśtawkę
i zabiera mnie czasem na wyprawy w nieznane.
Wszystkie chwile z mym dziadkiem są niezwykłe, wspaniałe.
Ref.: Kocham moją babcię….
I dziadka kocham też!
Mieć superbabcię i superdziadka
to cudowna rzecz!
Kocham moją babcię….
I dziadka kocham też!
Mieć superbabcię i superdziadka
to cudowna rzecz!